Saturday, March 21, 2015

KEJAYAAN ADALAH PILIHAN BUKANNYA NASIB~RAFAEL MD HASSAN

MD RAFAEL BIN MD HASSAN


RAFAEL


Assalamualaikum w.b.t. Nama saya Md Rafael Bin Md Hassan. Saya bersekolah di SMK Ghafar Baba. Alhamdulillah saya telah berjaya memperoleh semua A(9A) dalam semua mata pelajaran semasa keputusan SPM diumumkan baru-baru ini. Jadi, di sisni saya ingin mencoretkan sedikit perkongsian tentang tips belajar yang mungkin berguna kepada anda semua. Pada pendapat saya, untuk belajar dengan lebih efisien, strategi amatlah penting.

Antaranya ialah ketika di dalam kelas saya akan memastikan saya memberikan tumpuan 100% kerana apabila cikgu mengajar, banyak sebenarnya input yang kita akan peroleh. Tumpuan yang 100% sebenarnya lebih baik daripada membaca secara membuta tuli kerana membaca dengan cara begitu hanya akan menambahkan lagi tekanan lebih-lebih lagi kalau kita tidak memahami apa yang kita baca. Seterusnya saya juga akan bertanya kepada guru sekiranya saya tidak memahami sesuatu topik. Saya akan bertanya sehingga saya faham dan tidak akan sesekali berasa malu dan bertangguh untuk bertanya kerana penagguhan hanya akan menambahkan lagi masalah. Saya juga akan sentiasa menolong kawan-kawan yang memerlukan pertolongan terutamanya dalam pelajaran kerana bila kita berbuat baik, kita akan lebih daripada apa yang kita buat terhadap orang lain. Seterusnya, saya sentiasa menghormati guru dengan tidak membantah segala arahan yang diberikan dan saya menerima segala tugasan yang diberikan dengan hati terbuka walaupun kita sedar kadang-kadang kerja yang diberikan agak banyak tetapi jarang kita sedar akan kehadiran hikmah di sebalik cabaran itu semua.

Di rumah pula, saya akan menyiapkan segala kerja atau tugasan yang diberikan oleh guru dengan lengkap. Walau sesibuk mana pun saya, saya akan memastikan tugasan-tugasan yang diberikan disiapkan tanpa sebarang alasan. Saya juga akan mengulangkaji subjek-subjek yang telah belajar di sekolah dengan mengambil kelas tambahan agar saya tidak lupa. Dan apabila minggu peperiksaan telah hampir tiba, saya akan pastikan saya membuat ulangkaji sebaik yang saya mampu atau yang terbaik sepanjang hidup saya kerana saya percaya bahawa SPM ini hanya datang sekali saja. Jadi hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Berkorbanlah selagi kita mampu.

Seterusnya, yang paling penting ialah saya akan merancang masa saya dengan sebaik-baiknya kerana kita di sekolah bukan hanya untuk belajar dalam akademik sahaja bahkan banyak kemahiran yang perlu kita asah agar kita menjadi pelajar yang serba boleh. Jadi, kalau ada diantara kita yang mengeluh kerana tidak mempunyai masa untuk belajar dan bergiat aktif dalam kokurikulum, ternyata anda gagal dalam pengurusan masa. Untuk mengurus masa anda, pastikan anda tahu yang mana perlu diberikan lebih keutamaan dan pastikan anda ada jadual anda sendiri.

Akhir sekali, sebagai seorang ketua pelajar sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa tugasnya amat berat. Namun, saya tidak mahu manjadikannya sebagai alasan untuk saya tidak berjaya. Sememangnya sesekali ada terasa ingin berputus asa kerana terpakasa manggalas beban yang sangat berat tetapi saya sedar bahawa kita perlu yakin dengan kebolehan diri sendiri. Kalau orang lain percaya dengan kebolehan kita, mengapa tidak kita? Jadi, yakinlah pada diri sendiri.
RAFAEL


Tuntasnya, untuk mandapat keputusan yang cemerlang dalam apa jua peperiksaan, bukanlah suatu perkara yang sukar tetapi tidak mustahil ianya akan manjadi sukar kalau tidak kena pada caranya. Pada pandangan saya, kalau kita benar-benar inginkan kejayaan, kita sendiri akan buktikan. Maksudnya, kesungguhan memainkan peranan yang sangat penting dalam setiap perkara. Walau bagaimnapun, cara belajar ini terpulang kepada diri sendiri kerana lain orang lain caranya. Jadi carilah jalan yang paling sesuai dengan cara hidup kita agar kita tidak menyesal di kemudian hari. Ingatlah bahawa kejayaan sememangnya suatu pilihan dan bukannya nasib.


~Rafael~

No comments:

Post a Comment