Saturday, June 20, 2015

SAMBUTAN IHYA RAMADHAN 1436 HIJRAH

Bismillahirrahmanirrahim

Syukur alhamdulillah bertemu lagi kita di bulan Ramdahan yang mulai 1436 ini.Pada hari ini 19 Jun  2015 Jumaat penuh barakah telah diadakan pelancaran bulan Ihya Ramadhan yang dirasmikan oleh Tuan Pengetua Pn Hjh Khalijah Abdul Rahman.

ramadhan
Seterusnya sesi tazkirah oleh Ustaz  Mohd Fauzi Ayop yang bertajuk Ramdhan yang Dinanti.Antara intipati tazkirah ialah tentang fasa dalam bulan Ramadhan
 

Fasa dalam bulan Ramadhan


Keutamaan 10 Hari Pertama


Pada 10 hari pertama ramadhan telah diriwayatkan sebagai hari-hari diturunkannya rahmat dari Allah kepada manusia. Pada 10 hari pertama ini kita akan banyak mendapatkan limpahan pahala dari berbagai amalan-amalan yang kita lakukan selama berpuasa.



Keutamaan 10 Hari Kedua


Setelah melewati 10 hari pertama ramadhan, sekarang kita akan memulai fasa kedua bulan ramadhan atau fasa 10 hari pertengahan ramadhan dimana keutaman fase kedua ini adalah Allah banyak memberikan maghfirah atau keampunan. Inilah saat yang tepat bagi kita untuk meminta ampun atas dosa-dosa kita dengan memperbanyak dzikir dan meminta ampunan, meminta agar semua dosa-dosa kita di maafkan dan diterima taubat kita.
Tidak ada bulan-bulan lain yang sebaik bulan ramadhan, maka itu janganlah kita mensiakannya, agar kita tidak menjadi orang yang rugi.

Keutamaan 10 Hari Terakhir Ramadhan


Bulan Ramadhan merupakan momentum peningkatan kebaikan bagi orang-orang yang bertaqwa dan ladang amal bagi orang-orang solleh. Terutama, sepuluh hari terakhir Ramadhan.
Sebagian ulama kita membagi bulan ini dengan tiga fasa: fasa pertama sepuluh hari awal Ramadhan sebagai fasa rahmat, sepuluh di tengahnya sebagai fasa maghfirah dan sepuluh akhirnya sebagai fasa pembebasan dari api neraka.

 Sebagaimana diriwayatkan oleh sahabat Salman Al Farisi: “Adalah bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka.”            


Sepanjang bulan Ramadhan berbagai program telah dirancang antaranya ialah:
  1. Tazkirah Ramadhan
  2. Tadarus Alquran
  3. Qiraatul Quran dan Terjemahan
  4. Info Ramadhan 2015
  5. Pertandingan kuiz bertulis
  6. Usrah Jumaat
  7. Majlis Khatam Al Quran

Semoga dengan diadakan Program Ihya Ramadhan ini dapat:
  1. Melipat gandakan amalan dan pahal walupun berada ditempat kerja
  2. Mempereratkan lagi hubungan silaturrahim di kalangan warga sekolah
  3. menambah baik ilmu agama melalui penyampaian info-info kerohanian
  4. menyemai kreativiti melalui pertandingan yang diadakan.                  
      














No comments:

Post a Comment